fbpx

Is plantaardig eten nou gezond of niet? Dat kun je je natuurlijk afvragen, er worden namelijk nog wel eens vraagtekens bij gezet. Wat mij betreft helemaal onzin, want je kunt prima gezond plantaardig eten. Dat is onderzocht en bewezen. Je kunt met een plantaardig eetpatroon aan alle nodige voedingsstoffen komen. Daarnaast zitten er ook nog een aantal leuke voordelen aan! Vandaag ligt ik toe waarom ik op het gebied van gezondheid geloof dat plantaardig eten goed voor je is. Dit doe ik met behulp van vijf standpunten. Hier komen ze:  

  1. Omdat plantaardig eten ervoor zorgt dat je meer groenten, fruit en peulvruchten eet, en dat is heel gezond!

Vegetariërs en veganisten eten over het algemeen meer groenten, fruit en peulvruchten. Uit onderzoek is gebleken dat dit veel gezondheidsvoordelen heeft. Deze voedingsproducten zitten namelijk vol met vitaminen en vezels. Het eten van fruit en groente is goed voor het verkleinen van de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker (1) en het eten van peulvruchten is goed voor het verlagen van het LDL (slechte) cholesterol (2).

  1. Omdat vlees een aantal negatieve eigenschappen heeft.

Ja, ik moet het toegeven, aan het eten van vlees zitten een aantal voordelen. Vlees is namelijk een goede bron van eiwit en vet en bevat de vitaminen B1, B2, B6 en B12 en de mineralen zink, ijzer, fosfor en seleen (3).
Vlees heeft echter ook veel nadelen, en gezien je die vitaminen, mineralen, eiwitten en vet prima uit andere voedingsmiddelen kunt halen, wegen die wat mij betreft wel wat zwaarder.
Een van de nadelen aan vlees is dat het verzadigde vetten bevat. De verzadigde vetten zijn de fouten vetten die invloed hebben op je slechte cholesterol (4).
Een ander nadeel aan het eten van vlees is dat je met het eten van vlees een hoger risico hebt op voedselvergiftiging (3). Het is bij vlees van belang dat het op een goede, hygiënische manier wordt klaargemaakt en als dit fout gaat kun je ziek worden. Dit zou een buikgriepje kunnen zijn, maar kan ook op langere termijn gevolgen hebben voor je lichaam.

  1. Omdat melk voor een kalfje is.

Als baby zijn we allemaal opgevoed met melk, met melk van onze eigen moeder dat precies zo gemaakt is dat wij als baby alle voedingsstoffen binnen kregen die wij op dat moment nodig hebben. Van moedermelk stappen we al snel over op koemelk dat speciaal gemaakt is voor kalfjes, en dat blijven we vervolgens voor de rest van ons leven drinken. Klinkt dat niet een beetje al een beetje gek, dat we het moedermelk van een kalf opdrinken?
Het klinkt niet alleen gek, dat is het ook. Pas de laatste 10.000 jaar van ons 180.000 jarige bestaan drinken wij melk. Ons lichaam is daarom helemaal niet gemaakt om melk te verteren. Sommige mensen kunnen het beter aan dan andere omdat de evolutie wel een poging heeft gedaan om melk makkelijker verteerbaar te maken voor de mens. Maar deze actie is maar half geslaagd. Hierdoor kunnen veel europeanen melk wel aan, maar is een grootste deel van de rest van de wereld lactose intolerant. Daarnaast heeft melk ook nog nadelen voor de mensen die het wel kunnen verteren, het zou namelijk wel eens de kans op kanker kunnen verhogen (5) en melk bevat zowel verzadigd vet als transvet (de slechte vetten). Echt duidelijk wijst onderzoek nog niet uit wat de nadelen van het drinken van melk precies zijn, maar voor mij zegt dit verhaal al genoeg. Melk is voor een kalfje (een baby), niet voor de (volwassen)mens. Dat is iets wat je met een simpel gezond verstand al kan begrijpen.
Verder kun je prima zonder melk, je calcium haal je gewoon uit broccoli, boerenkool, peulvruchten en noten!

  1. Omdat je voldoende ijzer uit peulvruchten, noten, zaden en bladgroenten kunt halen.

Als je plantaardig eet hoef je zeker niet bang te zijn voor een tekort aan ijzer. Tenminste, als je maar voldoende peulvruchten, noten, zaden en bladgroenten eet (6). En dat is heel goed te doen. Dagelijks heb je al een portie peulvruchten (eventueel in de vorm van een vleesvervanger) nodig voor je eiwitten, daarnaast eten noten makkelijk weg als tussendoortje, kun je zaden toevoegen aan je salade, je smoothie of je havermout en is spinazie als bladgroente bij bijna elk gerecht wel een toevoeging (door de pasta, op je pizza of in je curry). Dat komt dus wel goed! Andere plantaardige voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten: Gedroogd fruit, appelstroop, broccoli en zeewier. 

  1. Omdat B12 te koop is in een potje.

B12 is de enige vitamine die je als je plantaardig eet niet uit je voeding kunt halen. B12 is een vitamine die gehaald wordt uit een bacterie. Doordat wij tegenwoordig zo schoon leven krijgen wij deze bacterie niet meer binnen. Daarom wordt deze toegevoegd aan de voeding van het vee. Hierdoor komt B12 uiteindelijk bij de mens terecht.
Als je geen vlees eet (of melk drinkt), krijg je dus geen B12 binnen. Daarom wordt het toegevoegd aan vleesvervangers en plantaardige melk en moet je het zelf bij slikken. Gelukkig kun je (plantaardige) B12 gewoon in een potje kopen, dus hoef je je daarom helemaal geen zorgen te maken over een mogelijk tekort.

Al deze redenen opgenoemt wil ik niet zeggen dat plantaardig eten de beste manier van eten is. Er is veel onderzoek gedaan naar voeding en er zijn verschillende manieren van eten die gezond zijn. Welke de beste is is met onderzoek lastig uit te sluiten. Persoonlijk geloof ik toch in een plantaardig eetpatroon omdat naast voordelen voor je lichaam ook nog heel veel voordelen heeft voor het milieu en voor de dieren. En dat is ook niet onbelangrijk!

Literatuur:

5: De voedselzandloper, Kris Verburgh

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten