Chiazaad vs. Lijnzaad

Elke ochtend doe ik door mijn havermout of smoothie bowl een eetlepel lijnzaad. Niet omdat het lekker is, of omdat het zo mooi staat als topping, maar voor de omega 3 vetzuren. Om omega 3 op een natuurlijke manier binnen te krijgen kun je onder andere kiezen voor chia- of lijnzaad, of natuurlijk voor allebei! Vandaar leg ik jullie uit wat het verschil is tussen beide superfoods, en waarom ik zelf kies voor lijnzaad.

Chia- en lijnzaad zijn allebei gezond

Chia- en lijnzaad lijken eigenlijk best wel op elkaar. Ze zijn beide erg gezond en een bron van onder andere eiwitten, calcium en omega 3. Vooral die laatste is erg interessant omdat veel mensen in Nederland een verkeerde verhouding van omega 3 en omega 6 binnenkrijgen. Ideaal gezien zou deze verhouding gelijk zijn, dus dat je evenveel omega 3 als omega 6 binnen krijgt. Doordat we echter in verhouding veel meer plantaardige olien en noten binnen krijgen dan vette vis, lijnzaad, chiazaad, walnoten of algenolie krijgen we veel meer omega 6 binnen dan omega 3. Om die reden wordt er ook door het voedingscentrum aangeraden om 1 keer per week vette vis te eten. Nu eet ik plantaardig, dus moet de vette vis vervangen worden door een alternatief.Ā En daar zijn lijn- en chiazaad of een algenolie capsule (als supplement) ideaal voor. Door de inname van omega 6 te beperken en meer omega 3 te eten, kun je jouw verhouding van omega 3 op 6 al heel veel verbeteren.

Omega 3 en omega 6

Waarom een goede verhouding tussen omega 3 en 6, en dus het eten van meer omega 3 zo goed voor je is? Uit onderzoek blijkt dat omega-3 vetzuren de kans op kanker, hart en vaatziekten, dementie en psychische ziekten kan verkleinen. Het is dus niet voor niets waarom chia- en lijnzaad worden gezien als superfoods. Een eetlepel lijnzaad per dag door je ontbijtje, verbeterd je gezondheid. Daar doen we het voor!

Het verschil!

Goed, volgens mij heb ik nu wel duidelijk gemaakt waarom het belangrijk is om dagelijks een eetlepel chia- of lijnzaad te eten. Nu gaan we verder in op de verschillen tussen de twee zaadjes. Ze zijn beide gezond, maar welke kun je het beste nemen?


(3, 4)

Als je kijkt naar bovenstaand schema zie je dat chia- en lijnzaad erg op elkaar lijken. het grootste verschil is dat lijnzaad meer omega 3, en dat chiazaad meer calcium bevat. Op de andere punten scoort lijnzaad net iets beter dan chiazaad maar het verschil is daarin kleiner en daardoor te verwaarlozen. Welk product je daarom het beste kan kiezen is afhankelijk van wat jij het belangrijkst vindt: meer calcium of meer omega 3? Mijn voorkeur gaat naar lijnzaad met meer omega 3 omdat ik mijn dagelijkse behoefte aan calcium vaak al binnen krijg door onder ande sojamelk (waar het aan is toegevoegd) en bladgroenten. Het binnenkrijgen van voldoende omega 3 ten opzichte van de omega 6 die ik eet is voor mij daarom belangrijker. Bovendien is lijnzaad ook een stuk goedkoper dan chiazaad, toch ook wel een fijn voordeel!

Hoe komen jullie aan jullie omega 3? Kiezen jullie voor lijnzaad, chiazaad of voor een algenolie capsule? Ik hoor het graag!

Liefs,

Ilse

Bronnen:
Boek: Gezonde voeding, Mirella Dresch
Boek: Hoe word je 100? William Cortvriendt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij dat jou eetpatroon jou energie oplevert in plaats van energie kost? 26 februari start de online cursus “Feel the Plantpower”

Klik hier voor meer informatie.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten